Doelstellingen Corebody

In steeds meer sportscholen kom je tegenwoordig, naast de klassieke krachttoestellen, de bal tegen. De meeste mensen doen er buikspieroefeningen op. Ik ben van mening dat dit soort oefeningen niet zonder individuele instructie gedaan kunnen worden omdat anders de essentie van de oefening niet duidelijk is. Het gevolg is dat de kwaliteit van de oefening achteruit gaat en je vervolgens minder effectief traint.

Wat je moet voelen, waar je het moet voelen en vooral wat je niet mag voelen kan niet allemaal worden omschreven in de tekstuitleg bij de oefening. 

swissbalElke oefening kan overigens weer anders voelen omdat ieder lichaam uniek is. Gedegen uitleg van de oefeningen en ervaren wat het effect is is essentieel in het doen van corebody oefeningen. Je traint namelijk niet alleen de grote oppervlakkige spiergroepen maar juist ook de diepe kleine musculatuur die belangrijk zijn voor de stabiliteit van de romp. 
 

De romp is het centrum van het lichaam en moet goed getraind zijn. De romp moet daarom niet alleen sterk zijn maar moet ook beschikken over een goede stabiliteit en coördinatie. Als de voorwaarden in de romp goed zijn kun je ook meer kracht uitoefenen met je armen en benen, waardoor de blessurekans ook afneemt. Om die reden gaat men tegenwoordig ook steeds meer ketentraining doen en wordt de zin van de klassieke fitness toestellen steeds meer ter discussie gesteld. 

 

De doelstellingen van de oefeningen op de Swiss bal zijn als volgt:

  • 
spierkracht
  • algemene coördinatie c.q. lichaamsbeheersing
  • stabiliteit
  • lenigheid
  • beweeglijkheid van gewrichten verbeteren (mobiliserend effect)

neem contact op met GoNord

 

Direct
Contact

06 248 633 05